torsdag 27. august 2009

Belgiske vafler på oppfordring


Belgiske vafler med gjær.

500 gr mel
4 egg
100 gr sukker (kan bruke mer etter smak)
1 ts vaniljesukker
25 gr gjær
Litt i underkant av 4 dl vann og 4 dl H-melk (måler til rett under merket)
150 gr margarin
1/2 ts salt
1 ss olje

Rør melet sammen med EGGEPLOMMEr, sukker og vaniljesukker.
Løs opp gjæren i vann (kan godt bruke tørrgjær, buk litt vamere vann enn til vanlig gjær)
Smelt margarinen. Ha så i melken og oljen (Pass på vamen pga gjæren)
Ha denne blandingen i melblandingen. Rør godt
Pisk eggehvitene stive med saltet og bland det forsiktig inn i deigen.
La stå ca 30 min for heving.

Det er ikke så vanskelig som det høres ut. Jeg skiller eggene først og pisker hvitene stive med saltet. Setter til side den bollen.
Resten av deigen lager jeg i kjøkkenmaskinen, bruker håndmikser til hvitene, så du bruker to boller da.
Stek vaflene i jern for Belgiske vafler.

Velbekomme;)

3 kommentarer:

  1. Åååååå, dette så godt ut!!! NAM!!! :) *vann i munnen*

    SvarSlett
  2. Morn. Ja,våre eldste barn gikk i samme barnehage når vi bodde i byen, stemmer det. Og dere er vel i samme klubb som Mette og Kalle? Mette kjenner jeg jo :-)Ellers så elsket jeg dine vise ord på speil og vegger... den ideen blir nok kopiert på Tornes...følg med på bloggen :-) Ha en topp dag. Jeg følger med på bloggen din nå

    SvarSlett
  3. Takk for oppskriften! Det var jeg som spurte etter den :) Skal også teste ut den pastaretten!
    Hilsen Moldejente

    SvarSlett